خنک کردن موتور در پالایشگاه ها و پتروشیمیها یکی از موانع اصلی در افزایش ظرفیت موتور میباشد. با توسعه صنعت برق، ظرفیت موتورها نیز همچنان افزایش یافته است. به همین دلیل این مطالعه موردی کولری ویژه طراحی کرده است. این کولر با فشار، هوا را در دو جریان داخلی و خارجی وارد موتور میکند تا گرمای موتور ار بین رفته و باعث افزایش ظرفیت و کارایی موتور شود.
در این مقاله موتور ضدانفجار «فشار مثبت» طراحی شده برای استفاده در محیط های کاری مانند پالایشگاه و پتروشیمی مورد مطالعه قرار میگیرد. با توسعه صنعت برق، ظرفیت موتورها نیز همچنان افزایش یافته است. بر اساس شباهتهای موجود در اصل و اساس موتورها، خنک کردن موتور در پالایشگاه و پتروشیمیها یکی از موانع اصلی در افزایش ظرفیت موتور میباشد. به همین دلیل طراحی کولر بسیار مهم و حائز اهمیت در محیطهایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی میباشد.
روش های خنک کردن موتورها
در حال حاضر سه روش اصلی برای خنک کردن موتورها استفاده میشود:
- خنک کننده هوا - هوا
- خنک کننده هوا - آب
- خنک کنندههای باز
در خنک کنندههای هوا-هوا، چرخش موتور باعث خنک شدن و دفع گرما میشود. با این حال، برای خنک کردن موتور مطالعاتی گفته شده، به دلیل سرعت کم در چرخش، این روش برای خنک کردن این نوع موتور مناسب نمیباشد.
در خنک کنندههای هوا-آب، گرما با سیستم گردش آب مناسب میتواند دفع شود. بنابراین ظرفیت موتور بالا میرود. با این حال نمونه مطالعه شده در این مقاله در مناطقی مستقر میباشد که کمبود آب میباشد. بنابراین خنک کننده هوا-آب را نمیتوان استفاده کرد. در خنک کنندههای باز، هوا در داخل موتور به حرکت در میآید و گرما به راحتی از موتور خارج میشود. با این حال نمونه مطالعاتی در برابر انفجار دارای حفاظت از نوع فشار مثبت می باشد و باید از حالت بسته استفاده شود.
به همین دلیل این مطالعه موردی کولری ویژه طراحی کرده است. این کولر با فشار، هوا را در دو جریان داخلی و خارجی وارد موتور میکند تا گرمای موتور از بین رفته و باعث افزایش کارایی موتور شود. در زمینه آنالیز سیالات و دما در داخل و خارج از کشور تنها بر روی ساختار داخلی موتور مطالعه شده است و بندرت در مورد تخلیه بهینه گرما و حرارت موتور و استفاده از کولری مناسب در پالایشگاه ها و پتروشیمیها مطالعه شده است.
ناگفته نماند که کولر یا همان مبدل هوای خنک یکی از تجهیزاتی میباشد که در اکثر پالایشگاهها و پتروشیمیها استفاده میشود. کولرهای موجود در پالایشگاه و پتروشیمیها برای کاهش دمای سیالات مورد استفاده قرار میگیرد. خنک کننده های هوایی برای کاهش دمای سیال داخل لوله، هوا را با دمای محیط به لوله های موجود در پالایشگاه و پتروشیمی که حاوی سیال گرم هستند برخورد داده و باعث افت دمای دیوارهی لوله ها میشود.
برای مطالعه بیشتر می توانید به منبع این مطالعه موردی، در لینک های زیر مراجعه فرمایید:
https://daneshyari.com/article/7046566
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359431117353401